Mindfulness Zen doen

Op vakantie? Probeer deze mindfulness oefeningen

Op vakantie? Probeer deze mindfulness oefeningen

Op vakantie zijn is al heel ontspannend, maar wist je het nóg relaxter kunt maken? Deze mindfulness oefeningen helpen je meer in het moment te leven, waardoor je extra van je vakantie geniet. Meer dan een paar minuten heb je niet nodig. 

1. Leer opnieuw wachten

Als je wacht op de bus, trein of het vliegtuig, is het verleidelijk om naar je telefoon te grijpen en niets anders te doen dan naar een schermpje staren. Gebruik de vakantie om opnieuw te leren wachten. Je krijgt zo niet alleen meer van je omgeving mee, je geeft je brein ook even vakantie van alle prikkels. Houd je telefoon in je tas en focus eerst een paar minuten op je lichaam. Hoe voel je je? En hoe is je ademhaling op dit moment? Concentreer je dan op de omgeving. Waar ben je? Wat zie je? En wat valt je het meeste op? Je kunt dit op ieder moment van je vakantie doen. Of je nu van A naar B reist of in de rij staat voor een verkoelend drankje.

2. Probeer anders te kijken

Eén van de kleine geluksmomenten van vakantie, is dat je van een ander uitzicht kunt genieten dan thuis. Door deze oefening sta je daar nog eens extra bij stil. Zoek zodra je op je bestemming bent aangekomen de plek waar je het mooiste uitzicht hebt. Het is belangrijk dat je minimaal één keer per dag van dit uitzicht kunt genieten. Net zoals bij het spel ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’, ga je op zoek naar dingen die je opvallen. Focus je op de allerkleinste details. Van de verf die van een huis afbladdert tot een vogel in de verre verte. De uitdaging is om iedere dag nieuwe dingen te zien. Als je deze oefening een aantal keer hebt gedaan, merk je dat je gedurende de dag ook meer aandacht hebt voor je omgeving.

3. Maak een foto in je hoofd

Honderden foto’s maken op vakantie is leuk, maar het risico is dat je meer aandacht hebt voor je telefoon dan voor het moment zelf. De oplossing: maak een denkbeeldige foto in je hoofd. Stel je staat bovenop een berg, ligt aan het strand of geniet van een verrukkelijke paella en denkt: ‘Dit wil ik nooit meer vergeten.’ Neem dan het moment extra bewust in je op. De omgeving, de kleuren, de geuren en hoe je je op dat moment voelt. Hierdoor onthoud je het veel beter, waardoor een foto (bijna) overbodig is.

4. Zet je zintuigen op scherp

Een nieuwe omgeving geeft je de kans om je zintuigen nog eens extra op scherp te zetten. Het fijne aan je concentreren op je zintuigen is dat je gedachten automatisch meer naar de achtergrond verdwijnen. Doe deze oefening als je op het strand of aan het zwembad ligt:

  1. Ga op je rug liggen, leg je handen op je buik en haal een paar keer rustig adem.
  2. Concentreer je op de plekken waar je lichaam contact maakt met de grond. Wees je bewust van deze plekken en ga ze één voor één langs.
  3. Breng je aandacht na een paar minuten naar de geluiden om je heen. Wat hoor je? Waar komen deze geluiden vandaan? Focus je op het geluid, maar probeer er niks mee te doen.
  4. Sta dan stil bij wat je ruikt. Elke inademing neem je de lucht extra in je op.
  5. Open dan langzaam je ogen en laat het eerste wat je ziet rustig bij je binnenkomen.

Heb jij wel eens een mindfulness oefening op vakantie gedaan? 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Janna
    1 juli 2018 at 19:55

    Wat een goede tips! Ik ben de komende tijd veel onderweg en ga echt proberen hieraan te denken. Tijdens het wachten probeer ik sowieso de laatste tijd al om gewoon om me heen te kijken of wat na te denken, in plaats van meteen mijn telefoon te pakken. Zo’n rare gewoonte eigenlijk!

    • Reply
      Lisa
      4 juli 2018 at 14:55

      Leuk om te horen!

  • Reply
    Mindfulness fan
    13 juli 2018 at 16:05

    Sinds kort ben ik begonnen met mindfulness wat actiever toe te passen in mijn leven en ik merk dat ik erg een stuk vrediger van wordt. Een lekkere lange wandeling met mijn hond in het bos of op het strand en mijn batterij laadt weer helemaal op. Nou merk ik dat het op vakantie inderdaad nog wat makkelijker ging, maar dat zal ook vast hebben gelegen dat ik mijn telefoon eens fijn uitzette.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.