Mindfulness Zen doen

Perfectionisme loslaten dankzij mindfulness

Perfectionisme loslaten dankzij mindfulness

Piekeren of je wel goed genoeg presteert op je werk, bang zijn om fouten te maken en minder in het moment leven. Perfectionisme uit zich op allerlei manieren. Shirah en ik volgden een workshop van trainer en coach Marc Keller waarin we leerden hoe je perfectionisme los kunt laten met behulp van mindfulness. 

Grofweg zijn er drie redenen waarom iemand perfectionistisch is. Al een tijd ben ik erachter dat ik mij het meest herken in de behoefte aan zekerheid. Zo maak ik mij regelmatig zorgen om het verliezen van mijn baan, terwijl daar misschien helemaal geen reden voor is. Ook vind ik het lastig om in alledaagse situaties niet te weten wat er gaat gebeuren. Het klinkt misschien saai, maar het liefst krijg ik elke ochtend bij het nieuws te horen hoe mijn dag ongeveer verloopt. In de workshop ‘Perfectionisme en mindfulness: doorbreek de illusie van controle’ leerde ik hoe je door mindfulness-oefeningen te doen perfectionisme kunt loslaten.

Negatieve gedachtenspiraal

Als je een beetje bekend bent met mindfulness dan weet je vast dat het bij deze levensfilosofie draait om leven in het nu. Als perfectionist is het vaak een uitdaging om van het moment te genieten. Je bent meer bezig met hoe het huidige moment eruit zou moeten zien in plaats van het te accepteren zoals het is. Mindfulness leert je de realiteit als het ware te omarmen. Zelfs als je in de stromende regen naar huis loopt na een hectische dag of een gesprek een hele andere wending krijgt dan je van tevoren had gedacht. Dat wil niet zeggen dat je alles maar hoef te accepteren wat er op je pad komt, maar wel dat je meer vrede hebt met het huidige moment.

De realiteit omarmen klinkt alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Wil je minder perfectionistisch zijn? Dan moet je eerst bewust worden van je perfectionisme legde Marc tijdens de workshop uit. Als je bijvoorbeeld veel piekert, dan helpt het om in te zien dat je constant in een gedachtenspiraal zit; je helpt jezelf niet verder als je hiermee doorgaat. Door te beseffen dat gedachten geen feiten zijn, kun je deze negatieve gedachtenspiraal stopzetten.

De controle loslaten

Naast theorie over wat mindfulness is en hoe het je helpt minder perfectionistisch te zijn, deden we tijdens de workshop allerlei korte mindfulness-oefeningen. Deze oefeningen kun je elk moment van de dag doen:

  1. Een loopmeditatie. Dit houdt in dat je elke stap met je volledige aandacht zet. Je kunt ook als je dat prettig vindt bij elke in- en uitademing een stap zetten. Op de inademing til je je been op en op de uitademing zet je hem neer. In het begin kan deze manier van lopen raar voelen. Ook zul je afgeleid raken door je gedachten. De kunst is om steeds weer terug te keren naar je voeten die de grond raken.
  2. Jezelf naar achteren laten vallen. Tijdens de workshop stonden we stil bij het hebben van controle. Perfectionisten vinden het vaak moeilijk om de controle los te laten. Net zoals spanning in je lichaam kan gaan zitten, kun je door je lichaam te gebruiken ook de angst om controle te verliezen loslaten. Door jezelf naar achteren te laten vallen en te laten opvangen door iemand anders, leer je dat er niks is om bang voor te zijn.
  3. Je armen naar beneden laten vallen. Deze oefening lijkt op de oefening hiervoor. Ga eerst met je armen gespreid staan of zitten. Laat dan opeens je armen naar beneden vallen. Merk je dat je je armen twijfelachtig laat vallen? Of durf je met gemak de controle los te laten? Je kunt ook een ander je armen laten ondersteunen. Zodra die andere persoon zijn of haar handen weghaalt, laat jij je armen vallen.
  4. Een meditatie-oefening tegen angst. Achter perfectionisme schuilt vaak angst, zoals de angst voor onzekerheid of de angst om afgewezen te worden. Tijdens de workshop werd één ding duidelijk: hoe meer je je ergens tegen verzet, hoe moeilijker het is om het los te laten. De kunst is je angst aan te gaan en het niet weg te stoppen. Door te mediteren leer je je angst te onderzoeken als een professor. In plaats van te piekeren over wat je zou doen als je je baan verliest, neem je even afstand van je gedachten en zie je in hoe nutteloos de gedachtenspiraal is waar je in zit. Deze meditatie-oefening kan je ook helpen om angst en spanning los te laten.

Uit je hoofd

Wat ik vooral heb geleerd van de workshop is dat je als perfectionist veel baat kan hebben bij mindfulness-oefeningen die je helpen uit je hoofd te komen. Soms kun je je zo verliezen in al je gedachten dat het moeilijk is om even los te komen van al dat gepieker. Natuurlijk is het fijn om af en toe afleiding te zoeken door bijvoorbeeld met vrienden af te spreken, maar het is ook fijn om te weten dat er simpele oefeningen zijn waarmee ik mezelf terug kan roepen naar het huidige moment. Mindfulness helpt mij dan op een hele praktische manier om te gaan met perfectionisme.

Tip: wil je meer lezen over perfectionisme en mindfulness? Ik vond het boek ‘Goed genoeg’ erg leerzaam.

– Dit artikel bevat een affiliate link. Als je via deze link iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Wat helpt jou minder perfectionistisch te zijn?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.