Liefde Zen voelen

Self-care rituelen voor op je werk

Self-care rituelen voor op je werk

Deadlines, collega’s die iets van je vragen, het ene na het andere overleg; er zijn genoeg redenen te bedenken waarom het een uitdaging is om goed voor jezelf te zorgen op je werk. Hoe voorkom je dat je jezelf voorbij loopt? Deze self-care rituelen pas ik toe op mijn werk.

Bewaak je grenzen

Het liefst zou ik alles perfect willen doen en ook nog eens binnen de afgesproken tijd. De realiteit is alleen anders, want ik ben geen superman. Zo komt het soms voor dat ik in de avond of tijdens het weekend iets afmaak. Om te voorkomen dat dit een gewoonte wordt, vraag ik mezelf regelmatig af: ‘Heb ik te veel hooi op mijn vork genomen?’ Als dit het geval is, kijk ik wat ik kan doen om het werk nog steeds af te krijgen zonder dat ik hiervoor een slag in de rondte moet werken. Is er een collega die mij kan helpen? Helpt het als ik de werkdruk met mijn leidinggevende bespreek? Of is het nodig dat ik vaker ‘nee’ zeg tegen nieuwe verzoeken? Het bewaken van je grenzen kan er steeds anders uitzien.

Ontdek de energieslurpers en -gevers

Van te veel overleggen word ik niet gelukkig. Ook reis ik liever niet te vaak in de spits, want van die drukte word ik moe. Het is fijn om te weten waar je van leegloopt, want dan kun je hier rekening mee houden. Zo reis ik als het even kan buiten de spits en vraag ik me bij elk overleg af: ‘Moet ik hier echt bij zijn?’ Wees tegelijkertijd ook bewust van energiegevers: wat heb jij nodig om energiek op je werk te verschijnen? En wat geeft je energie tijdens het werk? Kijk of je je werk zo kunt organiseren, dat je meer energiegevers dan – slurpers hebt. Bij te veel energieslurpers is de kans groot dat je leegloopt en, in het ergste geval, een burn-out krijgt.

Neem pauzes serieus

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden hoe belangrijk rustmomenten zijn. Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik denk dat het verspilde tijd is. In de werkelijkheid kom ik vaak op hele goede ideeën als ik even afstand neem van mijn werk. Ook is uit onderzoek gebleken dat een actieve pauze, zoals naar buiten gaan tijdens de lunch, een positief effect heeft op je humeur. Plan pauzes in om te voorkomen dat je ze toch overslaat. In mijn agenda staat bijvoorbeeld standaard een groot kruis rond het middaguur; niemand kan dan een overleg met mij inplannen. Ook ben ik in die tijd even niet bereikbaar.

Vergeet je lichaam niet

Als je net als ik veel achter de computer zit, is het makkelijk om te vergeten dat je nog een lichaam hebt. Het klinkt misschien gek, maar hierdoor voel je niet meer waar je behoefte aan hebt en vergeet je goed voor jezelf te zorgen. Zeker als je een kantoorbaan hebt, is het belangrijk dat je regelmatig (opnieuw) contact maakt met je lichaam. Dat kan al zo simpel zijn als je een paar keer goed uitrekken en diep zuchten. Vergeet je in alle drukte stil te staan bij hoe je lichaam voelt? Zet dan een wekker, waarmee je jezelf gedurende de dag een reminder geeft. Of probeer één van deze tips.

Hoe pas jij de self-care trend toe op je werk?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.