Mindfulness Zen doen

Slimme trucs om meer in het moment te leven

Slimme trucs om meer in het moment te leven

Iedereen die ook maar een beetje met persoonlijke groei bezig is, wil graag (meer) in het nu leven. Ook ik. Al járen doe ik mijn best om minder bezig te zijn met de toekomst en meer te genieten van het moment. Toch blijft het knap lastig. 

Ondanks dat ik Eckhart Tolle’s meesterwerk heb gelezen en bewust meer in het moment probeer te leven, blijft het een uitdaging. Helemaal niet erg, maar ik weet wél dat de fijnste dagen zijn als ik niet bezig ben met de toekomst of het verleden. Ik geen knagende to-do list in mijn hoofd heb of bezig ben met wat ik morgen, overmorgen of volgend jaar ga doen. Leven in het nu zorgt ervoor dat ik de tijd vergeet, op ga in het moment en meer geniet. Omdat ik dat het liefst elke dag wil, zocht ik naar slimme trucs om dit te bereiken.

Neem meer afstand van je telefoon

Eerder schreef ik dat een smartphone een sta-in-de-weg is voor geluk. Natuurlijk is het af en toe handig, maar het slurpt vooral tijd en energie. En misschien wel het belangrijkste: het haalt je uit het moment. Als je in een flow bent en compleet wordt opgeslurpt door een activiteit, gaat in het nu leven eigenlijk vanzelf. Alleen is het onmogelijk om in deze staat te komen als je continu wordt afgeleid door piepjes en notificaties. Er zijn handige apps en genoeg tips om een gezonde(re) relatie met je smartphone te krijgen. Zo kwam ik door mijn zus op het idee om mijn telefoon voortaan op een vast tijdstip in de avond uit te zetten.

Zeg tegen jezelf: ‘Nu ben ik…’

Als je met je hoofd bij de tandartsafspraak van volgende week dinsdag bent of bij een vakantie over een paar weken, ben je niet bezig met nu. Een slimme truc om jezelf terug te roepen naar het moment is door (hardop) te zeggen: ‘Nu ben ik….’. Op de puntjes vul je in wat je aan het doen bent. Bijvoorbeeld: nu ben ik mijn tanden aan het poetsen, nu ben ik een boek aan het lezen of nu lig ik in bed. Je herinnert jezelf er zo aan dat je niet bezig hoeft te zijn met de toekomst of het verleden.

Vermijd prikkels in de ochtend

Van het woord ‘prikkels’ krijg ik snel jeuk, maar niet in deze context. Ik bedoel ermee dat je de dag niet begint met door Instagram scrollen, je mail checken of het ochtendjournaal kijken. Als ik dit wel in de ochtend doe, merk ik dat het veel lastiger is om de rest van de dag in het moment aanwezig te zijn. Mijn hoofd is dan een stuk voller en ik dwaal veel meer af. Misschien herken je dat wel. Liever doe ik in de ochtend dingen die juist ruimte in mijn hoofd creëren. Denk aan mediteren, een rondje wandelen, schrijven of yoga.

Vertraag

In deze gehaaste wereld is het heel normaal om alles snel, sneller, snelst te doen. Toch is vertragen dé truc om meer in het moment aanwezig te zijn. Kleine dingen worden hierdoor bijzonder. In plaats van een maaltijd gehaast te eten, sta je uitgebreid stil bij de smaak en structuur. Je sprint niet naar de supermarkt, maar neemt de tijd voor deze (kleine) wandeling. Je voelt hoe je voeten de grond raken en de sensaties van de wind op je huid. Door te vertragen verandert alles in een kleine mindfulness oefening. Daar heb je geen mindfulnesscursus voor nodig.

Lukt het jou om in het moment te leven? En heb je een tip voor mij?

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Eva
    29 december 2017 at 14:16

    Prikkels in de ochtend vermijden, vind ik nog altijd wel een opgaaf maar hopelijk gaat het na verloop van tijd steeds beter. Denken aan hoe ik erbij zit en wat ik op dit moment aan het doen ben, helpt mij op dit moment het beste om meer in het nu te leven.

    • Reply
      Shirah
      30 december 2017 at 12:00

      Ja, ik vind dat ook lastig! Het is zo’n automatisme om op je telefoon te kijken. Maar oefening baart (hopelijk) kunst :).

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.