Mindfulness Zen doen

Social media verslaafd? Zo blijf je mindful

Manieren om mindful met social media om te gaan

Als ik een like krijg op social media, maken mijn hersenen dopamine aan. Een stof die een fijn gevoel geeft en verslavend werkt omdat je steeds dat gevoel opnieuw wilt ervaren. Kan jij net als ik maar moeilijk van social media afkicken? Ik verzamelde tips om er mindful mee om te gaan.

Er is steeds meer aandacht voor de negatieve gevolgen van nieuwe technologie zoals apps. Zo kunnen we ons door deze apps minder goed concentreren en maken ze ons verslaafd. Laatst keek ik deze aflevering van Brandpunt+. Ik vond het interessant om te horen dat sommige makers van nieuwe technologie zelf anders zijn gaan denken over hun uitvindingen. Ze zijn geschrokken van de impact die deze uitvindingen op ons hebben. Alleen al het beeld van mensen die met een gebogen nek naar een schermpje staren terwijl ze wachten op de trein of bus, vind ik eigenlijk iets om van te huiveren. Dit zijn daarom mijn tips om mindful om te gaan met social media:

Leg je telefoon zoveel mogelijk uit het zicht

Ik las een keer dat je telefoon net snoepgoed is; het is zo lekker, dat het moeilijk is om er vanaf te blijven. Je telefoon wegleggen klinkt dus als een redelijk simpele oplossing, maar in de praktijk is het knap lastig om afstand te doen van iets waarvan het water je in de mond loopt. Waarschijnlijk is het in het begin erg wennen en vraag je je regelmatig af waar je telefoon is, maar op de lange termijn heb je er veel profijt van. Met je telefoon uit het zicht, word je minder snel afgeleid en krijg dus meer rust in je hoofd.

Tel tot tien (of langer)

Een aantal keren per dag open ik Facebook op mijn mobiele browser. Ik weet niet waar ik naar op zoek ben (likes misschien?), maar toch heb ik regelmatig de drang om de website te openen. En dat is stom, want ik heb de app juist verwijderd zodat ik er minder gebruik van zou maken. Wat helpt als ik merk dat ik automatisch naar mijn telefoon grijp om op Facebook te kijken, is rustig ademen en tot tien tellen. De behoefte om Facebook even snel te openen neemt dan vanzelf af. Wel geldt bij deze tip: oefening baart kunst. Het kost enorm veel wilskracht om je niet door deze impuls te laten leiden.

Plaats social apps niet op het beginscherm

Omdat het zo verleidelijk is om social media apps te openen, moeten we onszelf als ware in bescherming nemen. Dat doe je niet alleen door je telefoon vaker weg te leggen, ook de indeling van je beginscherm kan helpen. Zet op je beginscherm alleen de apps die je daadwerkelijk wat opleveren, zoals je mail of agenda. Alles wat ‘extra’ is, plaats je op je tweede of derde scherm. Zo word je niet meteen geconfronteerd met social media als je op je telefoon kijkt en kom je minder snel in de verleiding om een app te openen.

Gebruik je volle aandacht

Even snel een foto op Instagram plaatsen, terwijl je ondertussen de bus instapt. Ook ik maak me schuldig aan het niet bewust gebruiken van mijn telefoon. Eigenlijk zonde, want hierdoor doe je alles voor de helft. Je hebt geen volle aandacht voor je omgeving en ook niet voor Instagram. Als je besluit iets te plaatsen, neem er dan de tijd voor en doe het zo bewust mogelijk.

Ga online met een doel

Als ik geen goede reden heb om online te gaan, dan is de kans groot dat ik minutenlang door blijf scrollen. Ik vraag me daarna wel eens af: ‘Waarom deed ik dit?’ Meestal kom ik er dan achter dat ik uit verveling Instagram of Facebook heb geopend. Steeds vaker bedenk ik eerst waarom ik zo graag op social media wil kijken. Weet ik niks anders te doen? Zoek ik bevestiging? Ben ik nieuwsgierig naar anderen? Vaak besluit dan om het maar niet te doen. En als ik wel een keer lekker wil scrollen, dan doe ik dat ook bewust.

Besef dat ervaringen belangrijker zijn

Foto’s maken van alles wat je doet om het vervolgens op social media te plaatsen, haalt je uit het moment. Natuurlijk heb ik soms ook de behoefte om aan de buitenwereld te laten zien wat ik voor leuke dingen doe. Alleen stel ik voordat ik een foto maak mezelf vaak de vraag: ‘Is het echt nodig?’. Als je toch besluit een foto te maken, moet je het dan echt meteen plaatsen of kun je ook eerst van je maaltijd genieten bijvoorbeeld? Ervaringen zijn veel belangrijker dan social media. En die beleef je door in het moment aanwezig te zijn.

Hoe maak jij mindful gebruik van social media?

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Citlali
    16 februari 2018 at 13:23

    Hier kan ik zeker wat van leren! Vooral de laatste weken, vooral uit verveling. Instagram openen en scrollen. Facebook heb ik verwijdert, wat me veel rust gaf. Apps verwijderen helpt ook heel erg. Ik had een tijd terug instagram verwijderd omdat ik vond dat ik er te veel tijd aan verspilde. Vervolgens weer geinstalleerd en bewust ermee omgegaan…tot afgelopen weken, oeps…

    • Reply
      Lisa
      16 februari 2018 at 18:18

      Ja, het is echt moeilijk er vanaf te blijven! Herken het.

  • Reply
    Irene
    18 februari 2018 at 11:08

    Ik heb de Facebook app wel op mijn telefoon staan maar ik gebruik hem eigenlijk nooit (kan hem er evengoed afhalen denk ik nu… haha). Ik probeer nu ook altijd op internet te gaan met een reden. Ik moet bijvoorbeeld iets opzoeken of laten zien aan mijn vriend.

    • Reply
      Lisa
      25 februari 2018 at 15:36

      Goed bezig!

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.