Meditatie Zen doen

Stel jezelf deze vragen voor het mediteren

Stel jezelf deze vragen voordat je gaat mediteren

Er zijn dagen waarop ik ga zitten en meteen begin met mediteren, maar er zijn ook dagen waarop de meditatie al begint vóórdat ik op mijn kussen zit. Ik stel mezelf dan eerst de volgende drie vragen.

Als je wilt kun je elk moment van de dag en waar je maar wilt mediteren. Met of zonder muziek, een paar minuten of een uur lang, in de trein of gewoon thuis op je meditatiekussen. Ik mediteer ’s ochtends eerst in bed of in de trein, maar vaak zit ik ’s avonds voordat ik naar bed ga ook nog even op mijn meditatiekussen. ’s Ochtends gebruik ik een app of Spotify om te mediteren en ’s avonds mediteer ik zonder muziek of geleide meditatie. Ik heb gemerkt dat ik aan het eind van de dag beter tot rust kom als ik even helemaal niks hoor. Ook voelt mediteren voor mij ‘echter’ als ik geen app of Spotify gebruik. Het is alleen een stuk lastiger als je alleen je gedachten hoort. Mij helpt het daarom om voor het mediteren de volgende vragen aan mezelf te stellen:

1. Waar ben ik met mijn aandacht?

Als je jezelf als doel stelt minstens één keer per dag te mediteren terwijl je nog nooit hebt gemediteerd, is er een grote kans dat je het even snel, snel, snel doet. Je kunt dan gefrustreerd raken omdat je met je gedachten nog ergens anders bent. Je moet deze paar minuten van jezelf nergens aan denken, waardoor mediteren juist niet lukt. Logisch dat je je dan niet kunt ontspannen, want je hebt jezelf nog geen moment gegunt om datgene waarmee je bezig was af te sluiten. Ik vind het daarom fijn om voordat ik begin met mediteren mezelf te vragen waar ik op dit moment ben met mijn aandacht. Hierdoor word ik er automatisch bewuster van dat ik hier nu zit en ga mediteren; datgene waarmee ik bezig was mag ik loslaten. Zit je hoofd te vol? Schrijf dan je gedachten eerst op.

2. Welke verwachtingen heb ik?

Hoewel ik al een aantal jaar mediteer, betrap ik mezelf er soms nog steeds op dat ik graag wil dat het ‘lukt’. Meteen daarna denk ik meestal: ‘Elke meditatie die ik doe is geslaagd, zelfs al heb ik dat gevoel niet.’ Het feit dat je tijd voor jezelf maakt om even stil te staan bij hoe je je voelt en welke gedachten er door je hoofd spoken, is al een prachtig gebaar. Mediteren is ook heus niet altijd leuk. Soms word je geconfronteerd met gevoelens waar je niet op zit te wachten. Of misschien kom je als je rustig gaat zitten pas tot de ontdekking dat je veel te druk bent geweest en je daardoor niet stil kunt zitten. Door jezelf af te vragen welke verwachtingen je hebt over de meditatie, word je je bewuster van het feit dat mediteren nooit fout kan gaan. Zelfs als het geen seconde stil is geweest in je hoofd. De drempel om te mediteren wordt dan ook lager.

3. Waar heb ik behoefte aan?

Het fijne aan mediteren is dat er alleen ruimte is voor jou. Daarom is het een goede manier om te ontdekken waar je behoefte aan hebt. Het kan ook fijn zijn om je van tevoren af te vragen wat je nodig hebt. Misschien kom je er dan achter dat je liever zonder meditatiekussen mediteert of dat je in plaats van vijf minuten liever een half mediteert. Je kunt natuurlijk ook opschrijven waar je naast mediteren nog meer behoefte aan hebt. Wie weet kom je tot de ontdekking dat je meer tijd voor jezelf nodig hebt en komend weekend niks wilt plannen. Als ik mezelf deze vraag stel, kom ik vaak tot de conclusie dat even mediteren meer dan welkom is en dat ik dankbaar ben dat ik de tijd neem om rustig te gaan zitten.

Wat doe jij om mediteren makkelijker te maken?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.