Ontspanning Zen voelen

Stilte opzoeken in een drukke stad: dit is hoe ik dat doe

Hoe ik stilte opzoek in een drukke stad

Ik vind de stad heerlijk. Er is altijd genoeg te zien en te beleven en alledaagse gemakken, zoals een supermarkt, zijn vaak op loopafstand. Ik woon inmiddels al bijna zeven jaar in Amsterdam. Toch heb ik soms de behoefte om de stilte op te zoeken.

Ik grap wel eens dat waar ik vandaan kom, je in je nakie in de tuin kan liggen zonder dat iemand het ziet. Ik had vroeger wel buren en er was een supermarkt dichtbij, maar de sfeer in het dorp was anders dan in een stad als Amsterdam bijvoorbeeld. In de supermarkt waar ik nu naartoe ga is het nooit leeg, terwijl je in mijn geboorteplaats op je gemak boodschappen kunt doen. En als ik alle buren optel die in mijn directe omgeving wonen, dan beslaat dat al een groot gedeelte van mijn oude dorp.

Af en toe komt het dorpsmeisje in mij naar boven en snak ik naar wat meer ruimte. Een dorp voelt niet alleen gemoedelijker aan, het is er ook gewoon een stuk rustiger. Steeds meer mensen verhuizen naar een grote stad, wat betekent dat het (nog) drukker wordt. Als ik in een stad wil blijven wonen, zal ik hier dus mee moeten leren omgaan. Verlang jij soms net als ik naar wat meer stilte in de stad? Dit is wat mij helpt als ik onverwachts gek word van de drukte:

1. Tel je ademhaling

Je adem is een belangrijk instrument om jezelf te leren ontspannen. Ik tel elke dag wel een paar keer mijn ademhaling om zo tot rust te komen. Vooral als ik geïrriteerd raak, helpt het mij om terug naar mijn ademhaling te gaan. Het is heel simpel: ik adem in en tel tot vier en doe dat ook als ik uitadem.

2. Let op lege ruimtes

Als je net als ik wel eens gek word van de drukte, dan heb je de neiging extra te letten op de hoeveelheid mensen die er lopen. Ik ben erachter gekomen dat dit averechts werkt. Probeer in plaats van de drukte telkens op je af te laten komen, je aandacht te verleggen naar de lege plekken die er nog zijn. Hoe druk het ook is, die zijn er altijd.

3. Trek een ‘beschermlaag’ aan

Niet voor iedereen werkt dit, maar niet geschoten is altijd mis: doe terwijl je door de stad loopt alsof je beschermd wordt door een dun laagje om je heen. Je kunt het ook visualiseren voordat je op pad gaat. Op deze manier sluit je jezelf af van prikkels en laat je de drukte minder snel bij je binnenkomen.

4. Loop extra langzaam

Als ik het te druk vind, ben ik geneigd zo snel mogelijk weg te lopen van de menigte. Het resultaat is dat ik eigenlijk alleen maar meer gestrest word. Ik ga gehaast lopen en jaag mezelf als het ware op. Daarom doe ik het in de stad nu rustig aan. Het werkt echt!

5. Vind je eigen route

Des te langer je in een stad woont, des te beter je op de hoogte bent van rustige routes. Ik vermijd bijvoorbeeld het liefste de Dam en de Kalverstraat. Natuurlijk fiets ik er nog wel eens langs, maar als ik een betere route weet en ik heb genoeg tijd, dan kies ik de rustige weg.

6. Besef dat het niet altijd zo druk is

Soms lijkt er geen einde aan te komen en toch is het zo: er zijn heus momenten waarop een plek zoals de Dam niet overspoeld is met mensen. Fiets er maar heel vroeg op zondagochtend langs en je zult zien dat het er hartstikke rustig is. Door dit alleen al te beseffen, maak ik mijn irritatie niet groter dan het is.

Wat doe jij als je je irriteert aan drukte?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Lauradenkt
    20 maart 2017 at 21:42

    Vind ik wel fijne tips 🙂 Ik woon in een druk gedeelte van Rotterdam en ik mist vaak de rust van een dorp.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.