Ontspanning Zen voelen

Veel stress? Begin met de eerste signalen herkennen

Gespannen? Verander je lichaamshouding

Terwijl ik dit artikel schrijf, probeer ik mijn schouders zo veel mogelijk te ontspannen. Ook houd ik mijn rug recht en let ik erop dat ik met mijn buik adem. Door een aflevering van ‘Sophie in de mentale kreukels’, ben ik er namelijk nóg meer bewust van dat je lichaam een graadmeter is voor hoe je je voelt.

Samen met Shirah verwonder ik me er wel eens over hoe snel spanning en stress zich opbouwen in je lichaam. Voel ik mij na een massage compleet ontspannen, als ik de volgende ochtend mijn mailbox open ebt dat ontspannen gevoel langzaam weg. Meestal heb ik niet eens door dat stress zich opbouwt in mijn lichaam. Daarom vind ik het ook zo fijn om een paar keer in de week yoga te doen. Ik sta dan even stil bij alle stresssignalen, zoals een snelle hartslag en lage rugpijn. Ook voorkom ik op deze manier dat ik te laat ontdek dat ik veel te gestrest ben (geweest).

Fronzen en opgetrokken schouders

Laatst keek ik een aflevering van ‘Sophie in de mentale kreukels’. In dit programma doet Sophie Hilbrand onderzoek naar burn-out. In de vierde aflevering van het tweede seizoen ging Sophie langs een psychosomatisch fysiotherapeut, dit is iemand die gespecialiseerd is in stressklachten en hoe stress en spanning invloed hebben op je lichaam. De therapeut gaf aan dat veel mensen hun schouders optrekken, minder diep ademen en beginnen te fronzen als ze stress hebben. “Je hele lichaam gaat ernaar staan”, vertelde hij. Ik herken het wel. Als ik na een pittige dag van het station naar huis loop, ben ik eerder geneigd mijn schouders op te trekken en naar beneden te kijken. Na een yogales loop ik juist met mijn borst vooruit en adem ik rustig door.

Met je tenen wiebelen

Het interview met de psychosomatisch fysiotherapeut vond ik superinteressant. Het liet maar weer eens zien hoe belangrijk het is dat je je lichaam goed kent en de signalen die je lijf geeft serieus neemt. Maar hoe voorkom je dat je je gestrest blijft voelen? Stap één is bewust worden van het feit dat je lichaam stresssignalen geeft, stap twee is daar iets mee doen. De therapeut gaf een paar tips:

  1. Zit je achter je bureau of aan een tafel? Ga naar achteren zitten met je rug tegen de rugleuning en laat je armen naar beneden hangen. Dit ziet er misschien ongeïnteresseerd uit, maar je gaat er vanzelf meer door ontspannen. Een andere optie is rechtop zitten zonder je rug te veel aan te spannen.
  2. Let op de positie van je handen. Zijn je handen in elkaar gevouwen? Laat ze los en probeer ze te ontspannen. Ik pas deze tip vaak toe als ik in de trein zit. In plaats van met mijn aandacht naar mijn handen te gaan, richt ik mij op mijn voeten en kijk ik of ik spanning voel op deze plekken. Soms wiebel ik even met mijn tenen.
  3. Bespreek lastige onderwerpen of problemen met familie en vrienden of ga hiervoor naar een therapeut. Sophie vroeg zich af of ze wel genoeg tijd doorbrengt met haar kinderen. De therapeut kwam er via een test achter dat dit haar raakt omdat haar lichaam stresssignalen liet zien toen hij het met haar over dit onderwerp had. Zijn advies was er regelmatig over te praten.
  4. Let op koude of vochtige handen. Tenslotte vroeg de therapeut aan Sophie of ze vochtige handen had. Ook constant koude of vochtige handen hebben, zijn tekenen dat je gestrest bent.

Dit artikel van Menzis staat ook vol met handige tips.

Geheugensteuntje

In het begin kan het onwennig voelen om je aandacht gedurende de dag op bepaalde plekken in je lichaam te richten. Gelukkig kan ik je vertellen dat het snel een gewoonte wordt en het je enorm kan helpen minder stress te hebben. Een handig geheugensteuntje dat de therapeut noemde, is de zin ‘Je hoeft alleen maar alert te zijn met je hersenen’ te onthouden. Heb je een keer de neiging om tijdens een spannend gesprek met samengevouwen handen op tafel te leunen, bedenk je dan dat dit helemaal niet nodig is.

Ben jij bewust van de stresssignalen van je lichaam?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.