Inzicht Zen denken

Verruil je to-do list voor een to-be list

verruil je to-do list voor een to-be list

Veel mensen, waaronder ik, maken iedere dag een to-do list. Een lijst met alle dingen die ze vandaag of in de toekomst willen doen. Maar waarom verruil je deze to-do list niet voor een to-be list? 

Een paar weken geleden was ik op yogaweekend in een prachtig huis in Twello. Bijna alles aan het huis en de omgeving was perfect. Van het groene uitzicht uit alle ramen tot het houten servies in de kasten. Eén ding viel mij gelijk de eerste avond op: het prikbord. Deze was niet gevuld met boodschappenlijstjes, to-do lists en andere dingen die je niet wil vergeten, maar met inspirerende plaatjes en teksten. Ergens in het midden hing een briefje met in sierlijke letters ‘to-be list’ en daaronder ‘here’ en ‘now’ geschreven. Toen ik al lang en breed weer thuis was, dacht ik nog steeds aan dit alternatieve lijstje. Ik deelde er zelfs een foto van op Instagram en nam me voor om mijn to-do list vaker te vervangen voor een to-be list.

Van doen naar zijn

Soms vind ik het lastig dat we in deze maatschappij ons zo identificeren met de dingen die we doen. Ons werk, wat we bereikt hebben en de doelen en dromen voor de toekomst. Daarom bleef de to-be list ook zo door mijn hoofd spoken. Het herinnerde mij eraan dat alles wat ik doe niet maakt wie ik ben. Ik ben niet de taken die ik dagelijks afstreep van mijn to-do list, de afspraken in mijn agenda of de opleiding die ik heb afgerond. Een manier om dat te blijven herinneren, is het maken van een to-be list. Zie het als een gezonde tegenhanger van de to-do list en een fijne reminder dat je geen ‘human doing’ bent maar een ‘human being’.

Maak een to-be list – 3 manieren

Op internet vind je veel manieren om een to-be list te maken. Dit zijn mijn favorieten:

  1. Herinner jezelf eraan om meer in het moment aanwezig te zijn. Heel simpel: schrijf op papier ‘to-do list’ en daaronder ‘here’, ‘now’ (of ‘hier’ en ‘nu’). Hang het op een plek waar je het vaak ziet, zoals bij je computer, op de koelkast of op je prikbord.
  2. Schrijf op hoe je het liefst wilt zijn. Wil je meer gefocust zijn? Je gezonder voelen? Of juist meer ontspannen en creatief? Schrijf al deze kwaliteiten op papier en hang het ergens in huis of op je werk. Je kunt je vervolgens afvragen hoe je dit in kleine stapjes kunt bereiken. Misschien voel je je meer gefocust als je de pomodoro techniek gebruikt, voel je je gezonder als je de dag begint met een wandeling, ben je meer ontspannen als je iedere dag tien minuten mediteert en voel je je creatiever als je iedere dag een tekening maakt of een paar regels schrijft.
  3. Reflecteer aan het eind van de dag hoe je je voelde. Kijk niet naar wat je gedaan hebt, maar hoe je je voelde toen je dit deed. Door hierbij stil te staan, kom je er misschien achter dat je morgen minder gehaast wilt zijn en meer tijd wilt nemen om van dingen te genieten. Het kan helpen om ’s avonds alvast je to-be list voor morgen te maken. Schrijf op hoe je je dan het liefst wilt voelen. Denk aan: opgewekt, aandachtig, relaxt, eerlijk, enzovoorts.

En ook leuk: maak geen to-be list, maar een let-go list. Schrijf op deze lijst alle dingen die je los wilt laten. Of maak een not-do list, hier schrijf je op wat je vandaag vooral niet gaat doen. Denk aan: je gestrest voelen en piekeren.

Heb jij wel eens een to-be list gemaakt?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Stella
    28 oktober 2018 at 11:30

    Dit artikel komt echt pre-cies op het juiste moment voor mij. Ik ga er vanavond eens even een momentje voor nemen om een to be list te maken voor komende week; ik ben heel benieuwd wat voor effect dat heeft voor mij! Liefs, Stella.

    • Reply
      Shirah
      29 oktober 2018 at 08:56

      Wat leuk om te horen! Ben heel benieuwd wat er op je to-be list komt te staan.

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.