Geluk Zen voelen

Voornemens die je leven leuker maken

Voornemens die je leven leuke rmaken

Ik snap wel dat veel mensen een hekel hebben aan goede voornemens. Het kan je het gevoel geven dat alles in je leven anders moet en voelen als het zoveelste moetje op je to-do list. Natuurlijk hoeft dat niet zo te zijn. Ik geef je vier voornemens die je leven alleen maar leuker maken. 

1. Stoppen met haasten

In een tijd waar alles snel, sneller, snelst lijkt te moeten, is het een flinke uitdaging om niet te haasten. Daar weet ik alles van. Een hele tijd geleden probeerde ik daarom een week langzamer te leven. Ik ontdekte toen dat stoppen met haasten niet iets is wat je zomaar even doet (trek er gerust een jaar voor uit!). Je moet jezelf namelijk trainen om alles bewuster te doen. Lukt het je om haast (iets) uit je leven te bannen, dan krijg je daar gegarandeerd meer rust voor terug. Ook merkte ik dat je in een langzamere versnelling meer oog hebt voor alles om je heen en dus ook eerder een gesprek aanknoopt met een vreemde. Kortom: een leven zonder haast is een stuk leuker.

Tip: De ochtend langzaam beginnen, vind ik dé tip om minder te haasten. Als je de dag zonder haast en stress begint, is het veel makkelijker om gedurende de dag in deze ‘modus’ te blijven. In dit artikel geef ik tips voor een ochtend in slakkentempo.

2. Van self-care prioriteit maken

Was dankbaarheid het woord van 2017, dan is self-care het woord van 2018. Daar ben ik blij om, want goed voor jezelf zorgen is van levensbelang. Wel vind ik het belangrijk om te benadrukken dat self-care niet alleen betekent dat je in bad duikt met een bruisbal, nieuwe schoenen koopt of een massage boekt. Er zijn ook veel minder Instagramwaardige (#boringselfcare) dingen die vallen onder self-care. Denk aan vroeg in bed duiken, een afspraak afzeggen of ein-de-lijk naar de tandarts gaan. Als je deze term ontdoet van het hippe sausje, dan is het niets meer en niets minder dan goed voor jezelf zorgen.

Tip: Stel jezelf gedurende de dag de vraag: ‘Wat is het beste wat ik op dit moment voor mezelf kan doen?’ Dat kan zoiets simpels zijn als een glas water drinken of een frisse neus halen. Hier lees je nog meer tips om aan iedere dag een snufje self-care toe te voegen.

3. Een gezondere relatie met je smartphone creëren

Het klinkt een beetje dramatisch, maar ik vind een smartphone een sta-in-de-weg voor geluk. Dat zit zo: de momenten dat je je compleet verliest in een activiteit, ook wel ‘flow’ genaamd, schijnen je het meest gelukkig te maken. De tijd lijkt dan even niet te bestaan en na afloop voel je je voldaan. De piepjes en notificaties van je telefoon zorgen ervoor dat je uit je concentratie wordt gehaald en niet in zo’n prettige flow komt. Daarnaast slurpt een smartphone onbewust veel tijd op. Tijd waarin je dingen kunt doen die niet alleen leuker zijn, maar je ook gelukkiger maken.

Tip: Iedereen met een iPhone raad ik ‘schermtijd’ aan. Je kunt met deze functie bijhouden hoeveel je je telefoon gebruikt en een limiet instellen voor bepaalde apps. Met de app ‘RealizD’ kun je je smartphonegebruik ook in kaart brengen. Hier vind je mijn beste tips voor een gezonde(re) relatie met je smartphone.

4. Iedere dag mediteren

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe fijn het is om iedere dag te mediteren. Als ik dit trouw doe, pieker ik minder, ben ik meer in het moment aanwezig, kan ik me beter concentreren en zit ik gewoon beter in mijn vel. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar dat is het niet. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is en probeer iedere dag minimaal een minuut te mediteren. Dat je hier de tijd voor neemt, is belangrijker dan de tijd die je hier daadwerkelijk voor uittrekt. Voordat je het weet, vind je zelfs 108 minuten mediteren een eitje.

Tip: ‘Headspace’, de créme de la créme onder meditatie-apps, heeft een speciale eindejaarsactie. Als je €44 nog iets te gortig vindt voor een jaar mediteren met deze app, raad ik ‘Buddhify’ aan.

En ook mooie voornemens

  • Iedere maand een boek lezen. Je kunt dit handig bijhouden op Goodreads. Op zoek naar goede boeken over persoonlijke groei? Hier vind je onze favorieten.
  • Meer in contact met de natuur leven. Door het ritme van de natuur te volgen, de lucht te bestuderen of één van deze tips op te volgen.
  • Minder snel oordelen. Hoe je stopt met oordelen, lees je in dit artikel.
  • Je leven vullen met meer plezier. Door alles niet te serieus te nemen en je verwachtingen los te halen. Hier vind je nog meer tips.

Heb jij een goed voornemen?

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Wendy Schuchmann
    31 december 2018 at 14:52

    Ik vind dat je mooie voornemens deelt, zoals self-care, mediteren, meer contact met de natuur en vaker plezier maken. Voornemens kunnen van zichzelf ook een vorm van self-care zijn.

    Mijn voornemens heb ik onderverdeeld in verschillende thema’s: leren, spiritualiteit, leefstijl, creativiteit en idealisme. Ik deel ze morgen.

    • Reply
      Shirah
      1 januari 2019 at 13:38

      Dankjewel Wendy! Mooi om je voornemens in verschillende thema’s onder te verdelen!

  • Reply
    Dionne
    3 januari 2019 at 12:34

    Oh yes! Ik moet self-care ook zeker weten meer prioriteit gaan geven in 2019, want die balans tussen werk en privé is verre van ideaal.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.