Psyche Zen denken

Waarom ik een stressdagboek bijhoud

Waarom ik een stress dagboek bijhoud

Sinds ik met een bullet journal begonnen ben, heb ik veel nieuwe ideeën voor het bijhouden van gewoontes en belangrijke gebeurtenissen in mijn leven. Eén van die ideeën is noteren wanneer en waarom ik stress heb, oftewel: een stressdagboek bijhouden. 

In een stressdagboek houd je allerlei stressvolle gebeurtenissen bij. Van de bus missen en niet weten wat je vandaag aan moet doen tot ruzie met je partner en je eerste nieuwe werkdag. Je kunt je stressdagboek zo uitgebreid maken als je wilt. Zo kun je alleen opschrijven waardoor je die dag stress kreeg, maar je kunt ook het stressniveau erbij noteren; een één staat voor geen stress en een tien voor extreem veel stress. Ook kun je bijhouden hoe lang de stress aanhield en wat je voelde toen je stress ervoer. Ging je hart sneller kloppen? Kreeg je zweethanden? Ik houd het simpel door alleen iedere dag op te schrijven wat mij stress geeft.

Onrealistische planning

Voordat ik begon met een stressdagboek, dacht ik dat ik best goed wist waar ik stress van krijg. Te laat komen vind ik bijvoorbeeld stressvol en ook deadlines niet op tijd halen geeft mij stress. Toch heb ik een aantal nieuwe inzichten opgedaan sinds ik een stressdagboek bijhoud. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat…

  1. Ik met het OV reizen minder relaxt vind dan ik dacht. Bijna elke dag reis ik met de trein. Het is toch altijd even afwachten of de trein wel rijdt volgens dienstregeling. Wat als de trein helemaal niet rijdt en ik daardoor te laat op mijn werk kom?
  2. Ik regelmatig stress heb over dat ik niet alles afkrijg wat ik op mijn to-do list heb staan. Het is bijna zo gewoon geworden, dat ik er nauwelijks meer bij stilsta dat ik eigenlijk constant openstaande taken op mijn to-do list heb.
  3. Ik op mijn werk bijna geen moeite heb met keuzes maken, maar in mijn vrije tijd wel. Zal ik wel of niet naar die ene verjaardag gaan? En wanneer heb ik weer tijd om langs familie te gaan? Allemaal vragen die regelmatig door mijn hoofd spoken en mij stress geven.

Het feit dat ik mijn to-do list bijna nooit afkrijg, kan aan meerdere dingen liggen. Misschien maak ik een onrealistische planning, zeg ik te weinig ‘nee’ of ik vind het moeilijk om prioriteiten te stellen. Als ik eerlijk ben, dan is het een combinatie van de eerste twee redenen. Wat betreft het laatste punt, denk ik dat het een goede beslissing is geweest om minder uren te gaan werken. Ik heb hierdoor meer tijd over om door te brengen met vrienden en familie én tegelijkertijd genoeg tijd voor mezelf over te houden.

Minder gezellig

Niet alleen laat een stressdagboek zien hoe vaak en waarom je stress hebt, het helpt je ook ontdekken bij welk stressniveau je juist beter gaat presteren en wanneer de stress eigenlijk te veel is. Ik heb ontdekt dat ik twee à drie hele volle dagen meestal wel aan kan, maar als ik het langer dan drie dagen te druk heb, kan ik moeilijk in slaap komen. Ook word ik dan kortaf en dus minder gezellig voor mensen in mijn omgeving. Nu ik dit weet, kan ik hier rekening mee houden.

Verwachtingen

Eigenlijk laat een stressdagboek je vooral alle momenten zien waarop de realiteit niet matchte met je verwachtingen. Of het nu gaat om een to-do list die je niet afkrijgt of het feit dat je langer in de rij voor de kassa stond dan je had gehoopt. Door bewust bezig te zijn met waar je stress van krijgt, kun je kijken of je er iets aan kunt doen. De ene keer is er een praktische oplossing, de andere keer is het een kwestie van je verwachtingen bijstellen.

Heb jij wel eens een stressdagboek bijgehouden?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.