Ontspanning Zen voelen

Wat in je ochtendritueel niet mag ontbreken

Wat er niet mag ontbreken in je ochtendritueel

Hoe je de dag begint, heeft groot effect op hoe je je voelt. Daar is iedereen het denk ik over eens. Alleen wat is het nu het geheim van een geslaagd ochtendritueel? En hoe kun je je dag beter beginnen zonder veel moeite?

Er was een tijd dat ik mijn wekker een uur eerder zette voor een uitgebreid ochtendritueel. Geïnspireerd door het boek ‘Miracle Morning’ van Hal Elrod begon ik de dag met mediteren, visualiseren, buikspieroefeningen, het lezen van een inspirerend boek en een uitgebreid ontbijt. Een waslijst van dingen waardoor mijn dag gegarandeerd goed begon. Na een paar maanden was ik het zat om mijn wekker iedere dag voor zessen te zetten en korte ik dit ritueel flink in. Het enige constante aan mijn ochtend is nu dat ik een paar minuten mediteer. Meestal op mijn meditatiekussen, soms in bed met een app of met de bodyscan van Edel Maex.

Het belangrijkste moment

Mis ik mijn miracle morning? Eigenlijk niet. Ik heb namelijk ontdekt dat al deze extra handelingen ‘s ochtends leuk zijn, maar niet het belangrijkste om je dag positief te beginnen. Een goed begin van de dag draait om de allereerste minuten. Wat daarna komt, of het nu een speciale yogaserie is of stapel pannenkoeken, is eigenlijk een bijzaak. Dat betekent natuurlijk niet dat je dag gedoemd is om te mislukken als je mopperig je wekker uitzet. Wel is het de moeite waard om stil te staan bij wat je denkt en doet als je je ’s ochtends je ogen opent. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om één van deze dingen te doen:

Visualiseer ’s avonds je ochtend

Iets waar ik de laatste tijd veel mee experimenteer, is visualiseren. Door het boek ‘Creatief visualiseren’ van Shakti Gawain (een klassieker!) visualiseer ik nu ’s avonds hoe ik de volgende ochtend op wil staan. Visualiseren is niets meer dan iets zo goed mogelijk proberen voor te stellen. Je maakt er een zo’n nauwkeurig mogelijk beeld van in je hoofd. Stel je bijvoorbeeld voor dat je uitgerust je wekker uitdrukt, energiek uit bed springt of de eerste paar minuten van de dag nog even extra geniet van je warme bed.

Glimlach

De app ‘Buddhify’ inspireerde mij om glimlachend de dag te beginnen. Aan het begin voelde het onwennig, maar inmiddels is het bijna normaal. Het enige wat je hoeft te doen, is jezelf er ’s ochtends aan te herinneren. Denk aan iets positiefs en trek je mondhoeken iets omhoog. Met een glimlach, of het nu gemeend is of niet, schijn je je lichaam een seintje te geven om positiever te denken. Mooi meegenomen in de ochtend.

Mediteer in bed

Mediteren in bed vind ik een geweldige uitvinding als mijn wekker vroeger dan vroeg gaat. Soms doe ik één van deze simpele oefeningen  en soms doe ik oortjes in en luister ik naar een geleide meditatie via een app. Zeker in de herfst en winter vind ik het na zo’n meditatie minder lastig om op te staan.

Sta stil bij je laatste gedachte

Volgens Hal Elrod, de schrijver van ‘Miracle Morning’, is je eerste gedachte in de ochtend vaak je laatste gedachte in de avond. Denk je voordat je gaat slapen aan die ellenlange to-do list, dan is de kans groot dat je hier ’s ochtends meteen wéér aan denkt. Het is daarom helemaal geen gek idee om bewust te zijn van je laatste gedachte op een dag. Hier vind je inspiratie voor mooie gedachtes om de dag mee te eindigen en/of te beginnen.

Maak een dankbaarheidslijstje in je hoofd

Eén van de snelste manieren om je humeur op te krikken, is het maken van een dankbaarheidslijstje. Het maakt je bewuster van de rijkdom die je hebt, waardoor kleine dingen meer opvallen en minder vanzelfsprekend zijn. Denk daarom de eerste minuten dat je wakker bent eens aan de dingen waar je dankbaar voor bent. Kleine moeite, groot plezier.

– Dit artikel bevat affiliate links. Als je via deze links iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

Hoe begin jij graag je dag?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.