Inzicht Zen denken

Wat is jouw stempel van drukte?

Wat is jouw stempel van drukte?

Niemand houdt van het gevoel te druk te zijn. Alleen lijkt het vaak bijna onmogelijk om dit te voorkomen. Bedrijfspsycholoog Tony Crabbe bedacht een handige techniek om dit gevoel voor te zijn: de stempel van drukte. Ik ben fan.

Op een dag waarop alles mee zat, vond ik één van mijn favoriete boeken in de kringloopwinkel: ‘Nooit meer te druk’ van bedrijfspsycholoog Tony Crabbe. Al een hele tijd stond het boek in mijn digitale boekenkast, maar nu heeft het ook een vaste plek naast mijn bed (niet op mijn nachtkastje, je leest hier waarom). In dit dikke boek staan eindeloos veel tips om een opgeruimd hoofd te krijgen in deze overvolle wereld. Ik sla het regelmatig open om mezelf eraan te herinneren dat je niet mee hoeft te doen aan de ratrace en dat druk zijn voor het overgrote deel een keuze is. Toen ik pas door het boek bladerde, werd mijn aandacht getrokken door een interessant stuk over de stempel van drukte.

Subtiele gedragsveranderingen

Bijna iedereen wordt wel eens overvallen door een gevoel van drukte. Je to-do list lijkt van het één op andere moment kilometers gegroeid, alles is ineens te veel en je voelt je uit het niets gestrest. Tony verklaart dit plotselinge gevoel van drukte als volgt: “Als we iets extra’s op onze schouders nemen wanneer we het redelijk rustig hebben, heeft dat weinig invloed op hoe druk we ons voelen. Maar als daar nog iets bij komt en nog iets, komt er een punt waarop het kleinste beetje extra tot een paniekreactie leidt. Het is het punt dat het genoeg is geweest. Hoe verder je voorbij dat punt gaat, hoe meer je vermogen om nieuwe dingen aan te pakken afneemt.”

Je kunt dit volgens de bedrijfspsycholoog voorkomen door te leren herkennen wanneer je dat punt nadert. Hij heeft hiervoor ‘de stempel van drukte’ bedacht. Naarmate de hoeveelheid dingen die je doet of moet doen toeneemt, treden er volgens hem bij iedereen subtiele gedragsveranderingen op. Deze veranderingen gebeuren onbewust en zijn bij iedereen anders. Eén ding staat wel vast: in eenzelfde situatie bij dezelfde persoon treden steeds deze signalen op. Een gevoel van drukte drukt als ware een unieke stempel op je.

Een waarschuwingssysteem

Het idee is dat je deze unieke stempel gebruikt als waarschuwingssysteem. Zo kun je op tijd een stapje terug doen en voorkomen dat je je overbelast, gestrest of zelfs paniekerig voelt. Tony geeft in zijn boek een aantal voorbeelden van subtiele gedragsveranderingen die hem erop wijzen dat hij een omslagpunt nadert. Als hij meer thee gaat drinken en daar suiker in gaat doen, is dat een duidelijk teken. Net zoals wanneer hij het koud krijgt en warme kleren nodig heeft, wanneer hij dingen begint kwijt te raken en wanneer hij niet meer goed luistert.

Na het lezen van dit stukje ben ik er natuurlijk op gaan letten welke gedragsveranderingen er bij mij op treden. Het volgende heb ik kunnen ontdekken:

  • Ik krijg meer trek in zoet en vet eten
  • Ik heb minder geduld en ben sneller kortaf
  • Ik grijp vaker naar mijn telefoon
  • Ik ben eerder dingen kwijt

Het mooie van de stempel van drukte vind ik dat je jezelf er beter door leert kennen en hierdoor eerder inziet wanneer het tijd is om dingen te veranderen. Daarom nodig ik je uit om ook jouw stempel te ontcijferen.

Wat is jouw stempel van drukte?

– Dit artikel bevat affiliate links. Als je via deze links iets koopt, krijgen wij daar een kleine vergoeding voor. –

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Iris
    18 november 2018 at 13:42

    Wat goed om te kijken hoe je zelf op drukte reageert! Ik reageer vooral ook lichamelijk, ben echt extreem moe, soms zelfs zo gespannen dat mijn spieren pijn gaan doen, gefrustreerd van alles tegelijk willen doen, juist niet meer goed stil kunnen zitten en piekeren in bed.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.