Yoga Zen doen

Welke yogastijl past bij jou?

welke yogastijl past bij jou?

Hatha, ashtanga, vinyasa, bikram en yin, er zijn eindeloos veel verschillende yogastijlen. Alleen welke past bij jou? Je persoonlijkheid en de ayurvedische klok zijn richtlijnen die je kunnen helpen om te ontdekken welk type yoga voor jou geschikt is.
Door Belle Jansen

Volgens de Bhagavad Gita, één van de belangrijkste Indiase filosofieboeken, zijn er drie eigenschappen (gunas) voor alle dingen in het universum. Bij onze geboorte krijgen wij deze eigenschappen mee in een specifieke verhouding die voor iedereen uniek is. In de loop van de tijd en door je levensstijl veranderen deze verhoudingen. Door erachter te komen welke ‘guna’ bij jou dominant is, kun je ze weer in balans brengen.

Energie en ongeduld

Hier vind je een overzicht van de drie gunas met kernwoorden en een omschrijving:

  1. Tamas: traagheid – stagnatie – gemak – verveling – lethargie – zwaarte – in de war zijn – onverbonden – het hebben
  2. Rajas: actie – beweging – gepassioneerd, vurig – stimulans – verlangen – onregelmatigheid – koppig – onbegrepen – het doen
  3. Sattva: balans – bewustzijn – helderheid – welbevinden – tevredenheid – doelgericht – verbonden – het zijn

Mensen die vooral kenmerken hebben die vallen onder ‘Rajas’, hebben veel energie en een sterke mening. Ze zijn vaak ongeduldig, geagiteerd en inconsequent. Ze kunnen wel hun doelen bereiken en hebben in het algemeen controle over hun leven, maar deze rajastische persoonlijkheden kunnen zichzelf over de kop werken door een te druk leven en de lat die ze steeds hoger voor zichzelf leggen.

Bij wie ‘Tamas’ overheerst, is de energie vaak laag. Ze accepteren hun staat van zijn en maken niet veel gebruik van manieren om hun leven te verlichten of patronen te doorbreken. Ze laten andere mensen en negativiteit hun leven gemakkelijk beïnvloeden.

Gedurende de dag

Om meer kenmerken te krijgen die passen bij ‘Sattva’, kun je bepaalde yogastijlen doen. De ayurvedische klok heeft invloed op welke yogastijl geschikt is om te beoefenen. Het moment van de dag bepaalt de uitwerking:

  • ’s Ochtends vroeg tussen zes en tien uur is het belangrijk om de prana (levensenergie) omhoog te brengen. Dit doe je met een activerende yogaserie die rustig begint en verder opbouwt. Juist als je tamasic bent, is dit de beste tijd om intensief te bewegen, zodat je de rest van de dag meer energie hebt.
  • Tussen tien uur ’s ochtends en twee uur ’s middags (met een piek om twaalf uur) zijn we het meest actief. Ons lichaam is voedsel aan het verteren en om aan het zetten in energie. Een korte, intensieve yogasessie die aandacht geeft aan bewustzijn en ook een goede cool down bevat, is rond deze tijd het meest geschikt, zoals een vinayasa flow les.
  • Vanaf twee tot zes uur ’s middags heerst er een mentale en creatieve energie. Als je altijd al veel in je hoofd zit, dingen over-analyseert, snel van mening verandert en je aandacht verliest, is dit juist de tijd waarin je een energiedip zult ervaren. Een yogales die verwarmt, zonder te veel stimulans te geven past bij deze tijd.
  • ’s Avonds vanaf zes tot tien uur willen we de energie weer naar beneden brengen. Het is goed om in deze tijd licht fysiek te bewegen, om ons lichaam en hoofd te ontspannen voor het slapen gaan. Het is dan slim om meer aardende houdingen te doen, die ons zwaar maken en voorbereiden op een goede nachtrust. Rond deze tijd is een rustige hatha of yin les geschikt, een activerende ashtanga of bikram les juist niet.

Zomer en winter

De tijd van het jaar heeft ook invloed. In de zomer, met de extra energie die de zon en warmte ons geeft, is het verleidelijk om intensief te gaan sporten. Maar het gevaar is dan dat we onszelf oververhitten en uitputten. Daarom is yin of een rustige hatha yogales in de zomer meer geschikt. En in de winter een meer verwarmende, yang yogastijl.

Levensfase en yoga

Ook in welke tijd van het leven je zit is belangrijk. Tot 25 jaar zijn we tamasic; we zijn vooral bezig met het opnemen van informatie, onze ahamkar (identiteit) aan het uitvinden en we moeten ons op allerlei vlakken ontwikkelen, waardoor de focus soms ontbreekt. Een yogastijl zoals ashtanga of bikram, waarbij houdingen telkens in dezelfde volgorde worden uitgevoerd, is in deze fase goed om gewoontes te creëren en sattva te cultiveren.

Tussen de 25 en 55 jaar zijn we meer rajastic. Onze Ahamkar (identiteit) is duidelijk(er), we zijn productief en moeten de rajas leren reguleren. Yoga die balans brengt tussen ontspanning en inspanning, zoals hatha of vinyasa yoga, is nodig om sattva te vergroten.

De laatste fase van ons leven, tussen 55 en de dood, is die van wijsheid, het behouden van sattva en meer subtieler worden. Simpele, langdurige bewegingen tijdens hatha, yin of restorative yoga (waarbij poses zelfs tot twintig minuten worden aangehouden) zijn in deze periode aan te raden.

(Her)ken jezelf

Mensen die meer rajasic zijn, herken je op de yogamat doordat ze aan het begin van de les druk zijn en tijdens de les fanatiek en competitief. Om deze rajas tot rust te brengen, moet het aarde-element versterkt worden. Wrijf bijvoorbeeld wat essentiële olie tussen de handen of steek wierook aan. Een extreem zware vinyasa of ashtanga les is voor deze minder wat minder passend, hoewel deze soort yoga vaak wel rajastische mensen aantrekt.

Tamasic studenten zullen aan het begin van de les juist stil op de mat liggen in savasana, tijdens de les soms hun focus verliezen en in bepaalde houdingen ‘de makkelijke weg’ kiezen. Hun aandacht moet aangewakkerd blijven door het vuurelement te versterken. Vinyasa yoga met verassende series en balanshoudingen is voor deze mensen een goede uitdaging.

Soms is het lastig om te herkennen wat je lichaam nodig heeft of blijkt de stijl die je het liefste doet, niet de beste match voor je te zijn. Maar het meest belangrijkste is dat je plezier hebt in wat je doet en dat je het ook wilt blíjven doen, welke vorm van yoga dat dan ook is. Consistency is key.

Welke yogastijl spreekt jou het meeste aan?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Marieke
    7 december 2016 at 11:35

    Wat een ontzettend fijn artikel weer! Super informatief en duidelijk, ik dacht altijd wel dat er van alles achter de verschillende stijlen zit. Leuk om het nu ook te weten 🙂

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.