Yoga Zen doen

Yoga met een blok – wat voegt het toe?

Ik was het al een tijd van plan, maar heb het nu éindelijk gekocht: een yogablok. Misschien gebruik je het wel eens bij een yogales of heb je er zelfs thuis één. Maar waarom is dit zo’n handig hulpmiddel?

Soms vergeet ik dat ik geen slangenmens ben. Zo deed ik een week heel fanatiek yoga met mijn nieuwe boek, waardoor ik daarna last van mijn rug had. Niet de bedoeling en al helemaal niet nodig. Daarom leek het mij verstandig (en leuk!) om een yogablok te kopen. Een handig hulpmiddel dat ik regelmatig gebruikte bij een yogales. Want net zoals bolsters en riemen, zijn yogablokken er ook om houdingen gemakkelijker, prettiger of uitdagender maken.

Waarom een yogablok?

Yogablokken, ook wel bricks genoemd, kun je op veel verschillende manieren gebruiken. Dat het helpt om blessures te voorkomen, was voor mij de grootste reden om er één te kopen. Als je niet flexibel genoeg bent, helpt het je namelijk om een houding niet te forceren. Ik ben bijvoorbeeld best stijf in mijn onderrug, bij een zittende vooroverbuiging bezeer ik daarom snel mijn rug. Dit kan ik voorkomen door mijn voorhoofd te laten rusten op een blok. Ik heb dan minder de neiging om steeds verder te buigen. Je kunt het blok rechtop zetten, op de zijkant leggen of gewoon plat op de grond. Op die manier kun je een houding zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wil. Maar ook bij de brughouding is een blok heel handig. Hier vind je meer inspiratie.

Stel dat je bij een houding met geen mogelijkheid de grond raakt, dan is een yogablok als ware een verlenging van de grond. Zelfs voor de ervaren yogi is het handig, want het kan je helpen een houding uitdagender te maken. Bij de lessen yin yoga die ik heb gevolgd, werd het standaard als hulpmiddel gebruikt. Een houding waarin je een paar minuten moet blijven, kan een blok een stuk comfortabeler maken. Ook helpt het je lichaam in evenwicht brengen, mits je het natuurlijk op de juiste manier gebruikt.

Kurk of foam

Ik heb voor een paars blok gekozen omdat mijn matje ook paars is, maar ze zijn in bijna alle kleuren van de regenboog te koop. Als je de kleur hebt gekozen, sta je voor nog een dilemma: het materiaal. Je kunt kiezen uit foam, kurk, hout of bamboe. Een blok van kurk, bamboe of hout is meestal een natuurlijker alternatief dan een blok van foam. Het voordeel van foam is dat het zachter aanvoelt en (iets) goedkoper is. Ook schijnt een blok van kurk of foam beter te dempen, waardoor er minder druk op je gewrichten komt. Liever had ik een yogablok van biologisch afbreekbaar materiaal gekocht in plaats van kunststof, maar daar heb ik in de winkel niet aan gedacht. Iets om te onthouden als deze versleten is!

Gebruik jij wel eens hulpmiddelen bij yoga? 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Linda
    29 april 2016 at 19:10

    Ik gebruik tijdens yogalessen ook altijd een blok bij poses die lastig zijn voor mij. Zo kan ik bijvoorbeeld niet mezelf omhoog krijgen en balanceren vanuit de zithouding. Mijn armen zijn daar simpelweg te kort voor, maar met blokken lukt het wel.

  • Reply
    Renske
    1 mei 2016 at 12:34

    Ik heb nog nooit een yogablok gebruikt, maar werp mijn blik er wel vaker op, aangezien ik zeker denk dat het een toegevoegde waarde kan hebben. Wat een fijn yogaboek heb je trouwens!

  • Reply
    Iris
    20 juli 2016 at 19:28

    Hee, ik was hier precies naar op zoek! Thanks voor je tips!:) Trouwens, je kunt ook yoga blokken kopen van gerecycled schuim (van Manduka) en deze kurk blokken zijn wel milieuvriendelijk, maar niet duur: http://www.yogamat-online.nl/ecoyogi-yoga-blok-kurk-medium.html

    Liefs!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.