Mindfulness Zen doen

Zengewoontes waar je vandaag nog mee kunt beginnen

Kleine gewoontes maken een gewone dag speciaal. Je zet de juiste toon voor de rest van de dag en zorgt dat je, wat er ook gebeurt, een moment voor jezelf hebt. Met deze zes zengewoontes hoef je niet tot 1 januari te wachten, maar kun je vandaag nog beginnen. 

Eens in de zoveel tijd vind ik het leuk om een nieuwe gewoonte aan mijn dag toe te voegen. Dit kan iets kleins zijn, zoals ’s ochtends beginnen met verse gemberthee, of juist een uitdagende yogachallenge. Als ik mij iets minder vrolijk/goed/geïnspireerd voel, ontdek ik vaak al snel dat dit (mede) komt doordat ik mijn zengewoontes heb laten varen. Op zoek naar een nieuwe gewoonte? Probeer dit eens:

1. Begin de dag in stilte

Mediteren vind ik misschien wel de belangrijkste zengewoonte die ik heb. Toch heeft lang niet iedereen de behoefte om (bijna) iedere dag te mediteren. Wat voor mij een groot verschil maakt (lees: héél héél groot) is iedere dag in stilte beginnen. Dus niet meteen door Instagram scrollen als ik wakker word, maar even een paar minuten op mijn ademhaling focussen. Dit hoeft echt niet op een meditatiekussen, maar kan ook op de bank of op de rand van je bed. De dag in stilte beginnen, zorgt ervoor dat ik niet direct in de ‘denkmodus’ schiet, maar de tijd neem om wakker te worden.

2. Stretch je lichaam

Met stretchen bedoel ik niet de hoofdstand of een andere yogahouding voor gevorderden, maar je lichaam bewegen zoals jij dit prettig vindt. Ik stretch graag aan het begin en aan het eind van de dag en soms tussendoor als ik lang achter de computer zit. Kijk een video voor inspiratie, gebruik een yogaboek of volg gewoon je intuïtie.

3. Visualiseer je droomleven

Lisa gaf een tijd geleden visualisatie oefeningen voor beginners, een dag uit je toekomstige leven visualiseren was daar één van. Visualiseren lijkt zweverig, terwijl het eigenlijk een praktische manier is om je dromen tastbaarder te maken. Je gebruikt je fantasie om je droomleven voor je te zien en je kunt daarna beter keuzes maken in deze richting. Stel dat je jezelf in een tiny house ziet wonen, dan kies je er misschien niet voor om een 60 inch tv te kopen.

4. Eet minstens één maaltijd met aandacht

Hap, slik, weg. Het is heel verleidelijk om te eten en ondertussen iets anders te doen. Tv-kijken bijvoorbeeld of even iets lezen. Maak er een gewoonte van om iedere dag minstens één maaltijd met aandacht te eten. Mindful eten noemen ze dit ook wel. Focus je op de geur, structuur en smaak van het eten en stel jezelf ook eens de vraag waar je eten vandaan komt. Hoeveel kilometer heeft het afgelegd voordat het op je bord ligt? Als je echt in tijdnood bent, kun je altijd nog een kop thee of koffie met aandacht drinken.

5. Wandel je hoofd leeg

De voordelen van wandelen zijn eindeloos. Het brengt je in een verslavende cadans, geeft lucht in je hoofd en nieuwe energie. ‘Een week niet gewandeld, is een week niet geleefd’, zou bijna mijn lijfspreuk kunnen zijn. Probeer iedere dag even naar buiten te gaan, al is het maar een rondje om je huis. Door te wandelen schijn je ook in een korte tijd veel inspiratie op te doen, daarom doe ik het graag in mijn pauze.

6. Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Op papier schrijven waar je dankbaar voor bent, het klinkt misschien gek. Toch zijn er veel mensen die trouw een dankbaarheidslijstje bijhouden. Niet alleen omdat het een mooi ritueel is, maar vooral omdat het je dankbaarder maakt. Je wordt bewuster van de rijkdom die je hebt en kleine dingen worden minder vanzelfsprekend. Het geheim van een gelukkig(er) leven.

Smile, breath and go slowly – Thich Nhat Hanh.

Wat is jouw favoriete gewoonte?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Benthe
    30 november 2016 at 08:34

    Ik hou inderdaad heel erg van wandelen, werkt echt zo fijn! Het moment dat ik een stap buiten zet, schieten de ideeën naar binnen ?. Mediteren zou ik ook graag vaker willen doen, goed idee om daar ’s ochtends meteen mee te beginnen! Ik ga het uitproberen, bedankt voor de tips!

  • Reply
    Irene | Tussenmarsenjupiter
    30 november 2016 at 21:21

    Sinds kort ben ik bezig met wandelen en dankbaarheidslijstjes maken en dat werkt als een tierelier! Haha 🙂 Wandelen vind ik met dit weer echt superfijn. Dikke jas aan, sjaal, muts, handschoenen. Het lekker warm hebben maar toch een fris hoofd krijgen. Superfijn!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.