Zenmomenten

Zenmomenten april 2019

In de zenmomenten van de afgelopen maand staat de natuur centraal. Van een wilde wandeling op een Schots eiland tot wakker worden op de Utrechtse Heuvelrug.

Lisa:

Wachten bij de mondhygiënist

Op een zaterdagochtend ging ik met mijn moeder mee naar de mondhygiënist. Daarna gingen we samen wandelen. Terwijl mijn moeder een behandeling kreeg, las ik in de wachtkamer tijdschriften. Ik stond stil bij hoe fijn het soms is om ergens op te wachten. Die tijd kun je namelijk gebruiken om even niks te doen en nieuwe energie op te doen. Voordat ik het wist, was het uur alweer voorbij. Het is dat we samen gingen wandelen, anders zat ik er nog wel even.

Fietsen naar de mindfulnesscursus

Hoe hectisch mijn dag ook is geweest, het moment dat ik op de fiets stap om naar de mindfulnesscursus te gaan, vind ik altijd een feest. De laatste keer merkte ik dat ik best gestrest was. Ik had die dag duizend-en-een-dingen gedaan, waardoor mijn hart sneller klopte dan normaal. Mijn aandacht probeerde ik daarom bij het fietsen te houden. Opeens zag ik een boom met roze bloesem. ‘Het voorjaar is begonnen’, ging er door mijn hoofd. Als ik niet zo aandachtig was geweest, was deze boom mij nooit opgevallen. Het stimuleerde mij om nog vaker in het moment te leven.

Wakker worden in het bos

Voor mijn moeders zestigste verjaardag sliepen we in een hotel op de Utrechtse Heuvelrug. We hadden niet superveel geluk met het weer, maar dat mocht de pret niet drukken. Zo gingen we uiteten en tussen de buien door hebben we gewandeld. ’s Ochtends werd ik wakker van de regen die tegen het balkonraam tikte. Hoewel ik normaal gesproken niet van regen houd, vond ik het nu wel iets hebben. Het bos rook nog lekkerder na de regenbui en het leek alsof de bomen extra groen waren.

Zenmomenten april 2019

Shirah:

Wandelen op Kerrera

Begin april bezocht ik een vriendin in Schotland. Al deze dagen leken wel een aaneengesloten zenmoment. Eén van de hoogtepunten was het bezoek aan het eiland Kerrera. Een meer dan prachtig eiland met wilde natuur, loslopende schapen, een paar huizen én een theehuis. Na een dik uur lopen – heuvel op en heuvel af – stopten we bij het theehuis. Op dat moment brak de zon net door en konden we buiten aan een houten picknicktafel zitten. Heel bijzonder, omdat het normaal in Schotland vooral regent.

Muziek van vroeger luisteren

Op een zondagavond had ik zin om niets anders te doen dan lezen en muziek luisteren. Ik deed wat lavendelolie in een brandertje, zette een album van Mojave 3 op en pakte een boek van mijn altijd groeiende boekenstapel. Het mooie van muziek is dat het zo gekoppeld is aan herinneringen. Zo luisterde ik Mojave 3 veel toen ik nog studeerde. Ik ben heel benieuwd welke muziek mij over een paar jaar doet denken aan deze tijd.

Treinen op een zaterdagochtend

Er is iets magisch aan treinen op een zaterdagochtend. Misschien zijn het de mensen in de trein – weinig forenzen en veel gezinnen – of het gevoel dat het hele weekend nog voor je ligt. Pas pakte ik de trein naar het nieuwe huis van mijn zus. Het is maar een kort stukje, maar precies lang genoeg om een beetje naar buiten te staren of een paar bladzijden van een boek te lezen. Fijn.

Zen.mo-ment (het; o; meervoud: zenmomenten): ogenblik van geluk, complete tevredenheid

Wat was jouw zenmoment afgelopen maand?