Psyche Zen denken

Zo blijf je kalm als je veel te doen hebt

In de zenterugblik las je dat ik erg druk ben met afstuderen. Hierdoor heb ik meer stress dan gewoonlijk. Het gevolg is dat ik ’s nachts vaker wakker word en hoog adem. Hoewel ik weet dat ik er niks mee opschiet, vind ik het soms toch best lastig om met een hoge werkdruk om te gaan. Daarom ging ik op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe blijf je kalm als je veel te doen hebt?

Eerder deelden we tips over hoe je je nu minder druk kunt voelen. Iets wat mij de laatste tijd bezighoudt, is hoe je tijdens een drukke periode rustig blijft. Wat ik persoonlijk heb gemerkt, is dat je stress goed kunt omzetten in iets positiefs en dat is gewoon keihard aan de slag gaan. Alle adrenaline die ik kreeg door het opgejaagde gevoel, heb ik gebruikt om zo snel mogelijk een rapport van 3500 woorden te schrijven. Dit betekende dat ik om zeven uur ’s ochtends achter mijn computer zat omdat ik toch wakker was (ja, dat is niet gelogen). Toen het af was, kreeg ik wel een dip en had ik enorm de behoefte erop uit te gaan, maar dat is niet erg. Het rapport was ingeleverd, waardoor ik weer ruimte had voor andere dingen.

Ga iets compleet anders doen

Als je het druk hebt, ben je meestal geneigd aan één stuk door te gaan. De één kan dit beter dan de ander, maar hoe je het ook wend of keert: geen enkel mens is gemaakt om non-stop bezig te zijn. Toen ik mijn rapport net had ingeleverd, kon ik daarom ook niet wachten om iets leuks te doen. Die avond ging ik naar de IKEA, terwijl ik normaal gesproken helemaal niet zo van shoppen houd. Maar juist doordat het iets anders was dan ik gewend ben, kon ik ervan genieten.

Bekijk het vanuit een ander perspectief

Stress zien we meestal als iets negatiefs, maar wat als je het positief bekijkt? De gedachte ‘Ik heb stress’ verving ik door ‘Ik ben goed bezig’, waardoor er al een hele hoop veranderde. Ik voelde mij nog steeds opgejaagd, maar het idee dat ik gewoon lekker bezig ben, zorgde er met de minuut voor dat ik de stress van mij af kon laten glijden.

Vertrouw op jezelf

Toen ik bedacht dat ik 3500 woorden in pakweg twee dagen moest schrijven, sloeg de paniek toe. Maar als ik terug denk aan dagen waarop ik zo 2000 woorden schreef, dan is er weinig aan de hand. Vertrouw daarom op jezelf,  vooral in drukke tijden kun je jezelf verbazen hoeveel mogelijk is.

Relativeer

Een rapport is ook maar een rapport; het hoeft geen gepubliceerd boekwerk te worden. Bovendien was ik er binnen een paar dagen alweer vanaf. Hiermee wil ik zeggen dat de stress die je op dit moment ervaart, ook maar tijdelijk is. Je hoeft jezelf niet constant te kwellen met de gedachte dat je veel stress hebt. Als de druk eenmaal van de ketel is, komen er ook genoeg momenten waarop je wél kunt ontspannen. Komt er nooit een einde aan? Dan is er structureel iets mis, maar dat is voor een ander artikel.

Onthoud: in ontspannen staat bereik je meer

Door als een kip zonder kop aan het werk te gaan, ben je alleen maar nog verder van huis. Neem de tijd. Zet een kop thee voor jezelf, ga rustig zitten, adem een keer diep en ga dan geconcentreerd aan de slag. Neem tussendoor ook regelmatig pauze. Uiteindelijk komt kalm blijven op hetzelfde principe neer als Shirah laatst vertelde: juist als je gestrest bent, moet je de tijd nemen. En reken maar, er is meer tijd dan je in de eerste instantie denkt.

Wat doe jij om het hoofd koel te houden?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Sas
    7 maart 2016 at 13:28

    Zeker hele fijne en behulpzame tips!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.