Ontspanning Zen voelen

Zo word je een ochtendmens

Zo word je een ochtendmens

Het fijne aan de ochtend vind ik dat er nog een hele dag voor mij ligt. Moeite met vroeg opstaan heb ik nooit echt gehad, maar wat als je wel flink je best moet doen om vroeg uit de veren te komen? Ik heb de hulp van ochtendfreak Lienke ingeschakeld en stelde haar de vraag: ‘Hoe word je een ochtendmens?’

Als ik Lienke vraag of ze altijd een ochtendmens is geweest, dan is het eerste antwoord wat ze geeft: “Totaal niet.” Haar studententijd blijkt een aanslag te zijn geweest op haar slaapritme: ‘s nachts doorwerken en de volgende ochtend het liefst pas rond het middaguur opstaan. Na een fulltime stage móést het anders en inmiddels kan ze niet meer zonder vroege ochtenden. Hoe vroeg? “Om acht voor zes zet ik de wekker, dan kan ik nog een paar minuten snoozen en om zes uur ga ik er echt uit.” De extra tijd die ze ‘s ochtends meepakt, besteedt ze aan het nastreven van haar doelen. Als jij dit ook wilt, lees dan vooral de volgende tips die Lienke mij gaf:

Stap 1: wat wil je bereiken?

Toen Lienke zich besefte dat ze aan haar successen en dromen wilde werken en daar met een fulltime baan niet zo snel aan toekwam, besloot ze in de ochtend tijd vrij te maken. Vraag jezelf daarom eerst af wat je precies met die extra tijd wilt doen. Heb je een belangrijk project waar je overdag nooit aan toekomt? Of wil je meer tijd hebben voor het schrijven van een boek bijvoorbeeld? Zonder doel heeft het weinig zin om vroeger op te staan.

Stap 2: maak een plan en schrijf het op

Als ik Lienke vraag wat helpt bij het opstaan, geeft ze aan dat het zien van haar dromen motiverend werkt. Zodra je eenmaal voor ogen hebt wat je met die extra tijd wilt doen, breng je je doelen in kaart door ze op papier te schrijven of te visualiseren. Het maken van een moodboard kan hierbij helpen. Hang het resultaat op bij je bed. Zo word je er nog meer aan herinnerd waarom je zo vroeg opstaat.

Stap 3: laat je motiveren

Een moodboard of stappenplan maak je meestal zelf, maar je kunt je ook door anderen laten inspireren. Zo opent Lienke vaak sociale media voor inspirerende quotes en afbeeldingen nadat de wekker is gegaan. Extra voordeel: het licht van je mobiel maakt je sneller wakker. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je een half uur verspilt aan je mobiel, dus houd het bij een paar minuten.

Stap 4: verheug jezelf op een lekker ontbijt

Deze stap spreekt voor zich: ontbijt met iets wat je lekker vindt, zodat je je erop kunt verheugen. Sporten in de ochtend geeft Lienke energie voor de rest van de dag, maar een goed ontbijt is minstens zo belangrijk.

Stap 5: geef het tijd

“Begin gewoon met één of twee dagen”, is het advies van Lienke. Best logisch eigenlijk. Het zou een wonder zijn als je van de één op andere dag een vroege vogel bent, terwijl je normaal de persoon bent die ‘s avonds het licht uit doet in huis.

Stap 6: gun jezelf relaxmomenten

Een avondritueel heeft Lienke niet echt, maar ze gunt zichzelf wel meer rust nu ze zo actief is in de ochtend. Zoals? Een fijne maaltijd in de avond en af en toe naar de zonnebank of een massage nemen. Vergeet dus vooral niet goed voor jezelf te zorgen.

Ben jij een ochtendmens?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Debby
    7 november 2015 at 12:34

    Op tijd slapen scheelt veel… maar daar ben ik toch zo slecht in :’)

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.