Ontspanning Zen voelen

Zo wordt reizen in de spits minder stressvol

Zo wordt reizen in de spits minder stressvol

Als je net als ik veel met het openbaar vervoer reist, is er een grote kans dat je wel eens in een volle trein of bus stapt. Maar ook als je met de auto naar je werk gaat, kan dat stressvol zijn. Ik deel mijn beste tips om reizen in de spits relaxter te maken.

1. Begin de dag langzaam

Je kunt de drukte in de spits beter aan als je de dag langzaam begint. Zet je wekker een minuut of vijf eerder en gebruik deze tijd om te mediteren of om iets met je volle aandacht te doen. Denk aan het drinken van een kop koffie of het eten van je ontbijt. Zo’n relaxte start van de dag is een mooie tegenhanger van de drukte in het openbaar vervoer. Ik vind het fijn om te mediteren in bed. Zo begin ik extra ontspannen aan mijn dag.

2. Zet natuurgeluiden op

Het klinkt misschien gek, maar ik luister in een drukke omgeving graag naar natuurgeluiden. Denk aan het geluid van zingende vogels, tikkende regen of het ruisen van de zee. Op Spotify vind je veel afspeellijsten met natuurgeluiden, zoals ‘Nature Noise’ en ‘Nature Sounds’. Het is voor mij dé truc om me meer zen te voelen op een plek waar veel mensen zijn.

3. Focus je op de omgeving

De reis naar je werk is het ideale moment voor een mindfulness-oefening. Laat je telefoon in je broekzak of tas en observeer wat er om je heen gebeurt. Hoe ziet de lucht eruit? Welke mensen kom je onderweg tegen? Wat valt je op aan de gebouwen? Benoem in je hoofd wat je ziet. Zo leef je meer in het moment en maak je de reis bewuster en meer ontspannen mee. In dit artikel van Huffington Post staan ook een aantal fijne mindfulness-oefeningen voor onderweg.

4. Luister naar een podcast of luisterboek

Een fijne manier om onderweg te ontspannen, is het luisteren van een podcast. Vaak leer je er ook nog iets van. Hetzelfde geldt voor een luisterboek. Door je mee te laten slepen door een verhaal of gesprek, vergeet je even alles om je heen. Dus ook die overvolle trein of drukke bus. Ben je op zoek naar goede podcast? Hier vind je onze favoriete podcasts over persoonlijke groei.

5. Geniet van even niks

In het openbaar vervoer is het verleidelijk om de hele reis naar je telefoon te staren. Je laadt alleen meer op als je even niets doet. Gebruik de tijd in de bus of trein eens om voor je uit te staren. Laat je gedachten komen en gaan zonder te oordelen en bedenk hoe fijn het is dat je even niks moet. Alan Lightman, hoogleraar menswetenschappen, vertelde pas aan de Volkskrant dat we meer moeten lummelen en niksen. Te weinig niksen levert namelijk schade op aan ons vermogen om na te denken, te fantaseren. De tijd in de trein dagdromend doorbrengen, is dus een mooi begin!

6. Doe een korte wandeling

Wandelen is niet alleen goed voor je lichaam, het vermindert ook stress. Hoef je onderweg van en naar je werk niet veel stappen te zetten? Pas dan één van deze slimme trucs toe: stap een halte eerder uit of parkeer je auto verder weg. Ik kan lopend, met de fiets of met de bus naar het station. Ik ontspan het meest als ik ga lopen. Die tien minuten doen vaak wonderen voor mijn humeur.

En wat je ook kunt doen:

  • Schrijf in een notitieboekje. Maak een self-care journal, een 30-day list of een dankbaarheidsboekje. Sommige mensen vinden het ontspannend om te tekenen. Dit artikel van Flow Magazine is handig als je kamerplanten wilt leren tekenen.
  • Plan afspraken later in. Heb je de luxe om je tijd zelf in te delen? Zorg dan dat je belangrijke afspraken iets later plant, zodat je je minder druk hoeft te maken als je vertraging hebt.
  • Doe een ademhalingsoefening. Fijn om op de heen- en terugweg te doen. Niemand die het doorheeft.
  • Lees een boek. Kijk hier voor een eindeloze lijst van onze favoriete boeken over zelfontwikkeling.

Wat doe jij om reizen van en naar je werk relaxter te maken?

You Might Also Like

Leave a Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.